apple touch icon

Felsőbb évfolyamoknak ajánljuk (6-12. osztály)

 

A látogatással kapcsolatos általános tudnivalók a Jó tudni menüpont alatt olvashatók.

A csoportokat legalább egy héttel a látogatás előtt kérjük bejelenteni!

Fehér Györgyi múzeumpedagógus elérhetőségei: tel: 33/500-250, 33/500-251 e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

(A látványtárban egyidejűleg legfeljebb 16 fő tartózkodhat, a foglalkozások ajánlott létszáma max. 25 fő.)

 

A múzeum felújítása idején korlátozott számban és létszámban tudunk csoportokat fogadni. Megértésüket köszönjük!

.

múzeumi foglalkozás

A kiállítás, tárlatvezetés kiegészítéseként, kisebb – 12-15 fős –  csoportoknak, bármely korosztálynak. Időtartam kb. 40 perc.

 

Kísérletek a vízzel: a víz fizikai és kémiai tulajdonságai, halmazállapot, oldódás, olvadás, felületi feszültség. Hol találkozunk ezen jelenségekkel a természetben? 

Tavaszi szél vizet áraszt:   a víz felszínformálása, modellkísérlet, terepasztalon, árvízvédelem, gáttípusok bemutatása maketteken. Mi mit tehetünk, ha jön a víz? Homokzsákolás az udvaron.

Ahol a víz az úr:   keressük a válaszokat arra, hogyan éltek régen a vízi világban. Mi jellemzi a lápos, mocsaras területeket? Milyen mesterség a pákászat? Mit fog a csíkász, a rákász? Ki az a nadályos ember?

Fűben-fában orvosság:  gyógynövények szerepe a hagyományos népi gyógyászatban, vízparti gyógynövények bemutatása és hatásuk megismerése. Mi fán terem a drog? A gyógy- és fűszernövények összehasonlítása. Teakóstolás, aromapárna vagy egyéni teafilter készítése.

Elfelejtett vizes mesterségek – A vízimolnár: hajó, malom vagy hajómalom? Működő modellek és makettek megfigyelése, rövidfilm az örvényesi és túristvándi vízimalmokról. Gabonaőrlés kézi malommal, őrlőkövekkel. Szitálás, rostálás. Ősi és a mai gabonafélék bemutatása.

Vizes mesterségek:  mit őriz a gátőr? Halász vagy horgász? ”Navigare necesse est” –  mondták a régiek, de hogyan és mivel?  Kézbe vehető eredeti tárgyak, gát- és hajómakettek segítségével keressük a válaszokat.

Tisztaság fél egészség:  hagyományos és a környezetkímélő mosás. Tisztítás természetes anyagokkal – fahamu, mosószappan, mosószóda, mosódió. A régi mosást segítő eszközök kipróbálása – sulykoló, mosófa, gyökérkefe -, a vasalás eszközeinek megismerése.

Látványtár: ahol raktárunk eddig rejtett tárgyait ismerhetik meg játékos foglalkozás keretében.

 

múzeumi óra

Iskolai tanóra helyett vagy annak kiegészítésére, időtartam kb. 45-60 perc

 

Az óra megnevezése Rövid leírás Ajánlott korosztály, témakör
A föld mélye Kőzetek vagy  ásvány? Miről mesélnek a kövek? A fosszília is kőzet? De akkor mi az élő kövület? Megfigyelés, ásványhatározás, kísérletek. Nagyító, mikroszkóp határozók segítségével utánozzuk a geológusok munkáját.   

Természetismeret 5.osztály/

A változó földfelszín

Földrajz 7. osztály/

Földtani alapismeretek,

Földrajz 8. osztály/ Magyarország természetföldrajza,

A földtörténet krónikája

Földrajz 9. osztály/

Lakóhelyünk a Föld, A litoszféra építőkövei

Tartalékok egy szomjas bolygónak

Vizek a mélyben és a felszínen. Talajvíz, rétegvíz, belvíz, karsztvíz.

A Duna és a Tisza főbb jellemzői. A vízszennyezés.

Földrajz 8. osztály/

Élet a Kárpát-medencében

Földrajz 9. osztály/

Bölcsőnk a vízburok

Rejtett kincseink Gyógyító vizeink; magyarországi gyógyvizek kialakulása, ásványianyag-tartalma és hatásuk, vetítés és kóstolás. Mi van a pohárban?

Földrajz 8. osztály/

Élet a Kárpát-medencében

Földrajz 9. osztály/

Bölcsőnk, a vízburok

esetleg 6. osztály/ egészségtan

Küzdelem a vizek ellen,

harc a vizekért

Széchenyi és Vásárhelyi szerepe a reformkori vízrendezésben – a téma feldolgozása múzeumi tablók, tárgyak, makettek,  korabeli térképek segítségével.

Földrajz 8. osztály/

Magyarország természetföldrajza

 A kőolaj A kőolaj jellemzői, felhasználása, olajkatasztrófák és hatásuk a környezetre. Mit tehetnek a szakemberek az olajszennyezés esetén. A lehetőségek modellezése.

Biológia 7.oszt.Tengerek élővilága

Megsebzett bolygó témakör;vizek szennyezése

7-12. osztály környezeti nevelés, vízszennyezés témához

Széchenyi sztorik Érdekességek a múzeum Széchenyi hagyatékából (levelek, útlevél, éttermi számla), eredeti forrásanyagok feldolgozása .

Történelem 9. osztály/

Történelem 11.osztály

Te mekkora lábon élsz? A földön minden élőlény nyomot hagy maga után. Ez lehet egy fosszília vagy egyiptomi hieroglifa. Milyen a te nyomod, látható-e ez a földi környezetünkben? Fogyasztási szokásaink kielégítésére hány Földre lenne szükségünk?

7. osztályBiológia- Megsebzett bolygó témakör

7-12. osztály környezeti nevelés témához

Papírmalomtól az újra

papírig

A papír története, papírgyártás és a víz. Mi a vízjel? Fehér vagy szürke, melyik a környezetbarát   papír? Végül egyéni díszítésű merített papírt készítünk.

7-12. osztály

háztartáskultúra, környezetkultúra,

környezetvédelem témához

Nem minden hulladék

szemét

Szemét a régi és mai háztartásokban. Mi van a kukánkban? Hulladéktípusok. Miért gyűjtünk szelektíven? Komposztálás. Hulladékból termék? Az újrahasznosítás módjai.

7-12. osztály

környezetvédelem, háztartáskultúra témához

Élet a vízi világban Jellegzetes vízi és vízparti növénytársulások-nád, gyékény,puhafás erdők,táplálékláncok.  Növényi részek vizsgálata, összehasonlítása nagyító és mikroszkóp segítségével csoportmunkában.

6. osztály

Természetismeret

Vízi és vízparti élővilág témakör

Gólya, gólya gilice... Vizes élőhely terem megtekintése. A vizek és vízpartok jellegzetes állatai, helyük az életközösségben. Megkeressük a környezethez való alkalmazkodás tipikus szerveit. Kiscsoportban is vizsgálódunk nagyító, mikroszkóp, preparátumok, modellek segítségével.

6. osztályok

Természetismeret

Vízi és vízparti élővilág témakör

 

Múzeumpedagógiai szolgáltatások

Korosztály: 6-12.osztály

 

Mely napokon, időpontban:

Kedd: 13.00, 14.30

Szerda: 9.00, 10.30, 13.00, 14.30

Péntek: 9.00, 10.30h, 13.00

Típus: interaktív látványtár + múzeumi foglalkozás

Létszám: max. 36fő csoportbontásban

Időtartam: 80p

Ár: látványtár 350Ft + foglalkozás 200 Ft= 550Ft/fő

Kérhető csak foglalkozás is max.25 fő részére, ill. csak Látványtár max.16 fő részére.